Status vedr. situationen i Nordjylland


Information til tillidsrepræsentanterne i 3F Post – 7. november 2020

PostNord har nu meldt ud at omdelingen fortsætter, også i de syv nedlukkede kommuner. På Intraposten meddeles: PostNord Danmark er en del af landets kritiske infrastruktur, og derfor er det vores mål også at levere, når der er krise. Vi forsøger at fastholde de gældende servicemål, men der vil forekomme uregelmæssigheder.

Også for medarbejderne vil der utvivlsomt opstå ”uregelmæssigheder”. Arbejdet i de enkelte berørte kommuner skal udføres af medarbejdere med bopæl i samme kommune, og arbejdet skal tilrettelægges med mindst mulig krydsning af kommunegrænser. Medarbejdere der sendes hjem på grund af situationen, modtager den sædvanlige løn.

Der kan opstå situationer, hvor PostNord vil bede den enkelte medarbejder om at møde ind på et nyt midlertidigt arbejdssted, måske med andre mødetider og andet arbejdsindhold.

Vi opfordrer alle til i muligt omfang til at medvirke til at finde løsninger, som muliggør at situationen kan håndteres, og postbefordringen kan opretholdes mest muligt. Men det skal foregå med respekt for det enkelte medlems situation, og arbejdet skal naturligvis kunne udføres på en sikker måde.

Tillidsrepræsentanterne kan ved kontakt til den lokale leder medvirke til at afklare de mange spørgsmål, som naturligt opstår i denne situation. Hvem skal blive hjemme fra arbejde? Hvordan får de besked? Hvordan kommunikeres de nødvendige ændringer af arbejdsgange, omlæsningssteder, tidspunkter osv?

Som medarbejder kan du forvente at dagligdagen i større eller mindre grad “vendes på hovedet”, men sagt med et glimt i øjet: Det er vi vant til. Vi gør alt hvad vi kan for at kunderne får deres post, også i denne situation. Til gengæld forventer og kræver vi respekt for vores arbejde!

Vores aftaler gælder uændret, også under en nedlukning som den Nordjylland nu oplever. Vi ved, at virksomheden arbejder hårdt på at håndtere de problemer der opstår, men det er svært lige nu at skabe overblik, og tingene kan ændre sig med kort varsel.

I den proces kan der opstå situationer, hvor du som medarbejder føler dig “klemt”. Sker det, så tag straks kontakt til din tillidsrepræsentant eller din 3F-afdeling.

Med venlig hilsen
Dzevad Ramic, Formand 3F Post

Print Friendly, PDF & Email

Måske skulle du også læse...