3F-Post Vedtægter

Landsbrancheudvalget 3F-Post

§ I
Formål
Brancheudvalgets formål er:
• at samle alle landets postmedarbejdere i arbejdet for bedring af fælles løn- og
arbejdsforhold
• at være vejledende og rådgivende i alle forhold vedrørende medlemmernes løn- og
ansættelsesvilkår
• at samarbejde med de lokale 3F-afdelinger
• at udgive et fagblad
• at have det overordnede ansvar for sommerhusene
• at nedsætte og sammensætte nødvendige udvalg
• at arbejde for at udvikle arbejdspladsen Post Danmark m.v. til en stor moderne og
attraktiv arbejdsplads

§2
Medlemskab
Medlemmer af brancheudvalget 3F-Post er de postmedarbejdere, som er medlem
af de lokale 3F-afdelinger, forudsat at der for alle 3F-Post medlemmer er indbetalt
det af bestyrelsen fastsatte kontingent.
Udmeldelse af brancheudvalget kan ske af den klub eller afdeling, som betaler
kontingentet, og med 1 års varsel til en 1. januar. Forinden gyldig udmeldelse skal
eventuel gæld eller restance være indbetalt.

§3
Ledelse (bestyrelse)
Brancheudvalgets bestyrelse er på 13 medlemmer. Formanden i brancheudvalget er
den til enhver tid værende forhandlingssekretær, som er udpeget af
Industrigruppen.
Bestyrelsen vælges i kongresår for en 3-årig periode og sammensættes således:
1 forhandlingssekretær (formand)
6 medlemmer valgt på brancheudvalgets årsmøde
2 medlemmer fra overenskomstudvalget for postarbejdere
2 medlemmer fra overenskomstudvalget for postbude m.fl.
2 medlemmer udpeget af Industrigruppen.
Brancheudvalget bør tilstræbes sammensat med respekt for ansættelsesformer og
arbejdsområder.
Derudover vælges hvert 3. år på årsmødet op tril 5 bestyrelsessuppleanter samt 2
bilagskontrollanter og 2 suppleanter for bilagskontrollanten.
Bestyrelsen udpeger en næstformand.
Bestyrelsen udpeger en sekretær.
Bestyrelsen udpeger en økonomiansvarlig / kasserer blandt
forhandlingssekretærerne.
Der afholdes 6-9 bestyrelsesmøder om året.
Brancheudvalgets bestyrelse har det politiske ansvar for feriefonden og feriehusene
samt deres administration.
Brancheudvalget tegnes af formanden og næstformanden i forening.
Det faglige arbejde koordineres på følgende måde:
Der afholdes 2 møder hver over 2 dage for fællestillidsrepræsentanter for
postområderne og tilsvarende møder for postcentrene. Møderne kan lægges på
samme tid og sted, således at møderne kan startes med et fælles møde for samtlige
deltagere.
Udover fællestillidsrepræsentanterne deltager bestyrelsen, samt gæster inviteret af
forhandlingssekretærerne.
Brancheudvalgets bestyrelse nedsætter og sammensætter desuden følgende udvalg:
• Arbejdslederudvalg
Miljøudvalg.
Udvalgsansvarlige udpeges af og blandt bestyrelsen. Udvalgene består herudover af
faglige repræsentanter udpeget af bestyrelsen.
Udvalgenes kommissorier fastsættes af bestyrelsen, og udvalgene er rådgivende for
bestyrelsen.

§4
Brancheudvalgets årsmøde
Årsmødet afholdes hvert år i 3. eller 4. kvartal og indkaldes ved skriftlig meddelelse til
afdelingerne med mindst 4 ugers varsel før mødets afholdelse.
Dagsordenen for årsmødet skal indeholde følgende punkter:
1. Formalia, herunder valg af dirigenter
2. Beretning,
3. Regnskab
4 Valg (i kongresår)
a) 6 bestyrelsesmedlemmer.
b)4 bestyrelsessuppleanter.
c) 2 bilagskontrollanter
d)2 bilagskontrollantsuppleanter
5 Eventuelt.

§5
Årsmødets deltagere
I årsmødet deltager Branchebestyrelsen samt en tillidsrepræsentant fra henholdsvis
postarbejdere og postbude m.fl. fra hvert postkontor/postcenter. Bestyrelsen
udarbejder og justerer løbende et deltagerbilag.
Derudover inviteres én faglig repræsentant, fra de respektive 3F-afdelinger, til at
overvære branchemødet.

§6
Ekstraordinært brancheudvalgsmøde
Ekstraordinært brancheudvalgsmøde kan afholdes, når bestyrelsen finder det
nødvendigt, eller når 2/3 af de valgte tillidsrepræsentanter, der har deltaget i det
ordinære årsmøde, fremsender skriftlig begæring herom til formanden. I sidstnævnte
tilfælde skal dagsordenen, der ønskes behandlet, meddeles skriftligt og motiveres.
Mindst 70% af underskriverne af begæringen skal give fremmøde på det
ekstraordinære brancheudvalgsmøde.
Ekstraordinært brancheudvalgsmøde indkaldes hurtigst muligt og afholdes senest 1
måned efter, at formanden har modtaget den skriftlige begæring.

§6
Økonomi
Bestyrelsen fastsætter hvert år et kontingent. Meddelelse om betaling udsendes fra
3F i maj/juni måned til betaling for indeværende år inden 15. september.
Kontingentet betales for samtlige medlemmer af 3F-Post, der er beskæftiget i det
enkelte tillidsrepræsentantområde, af enten afdelingen eller lokalklubben.
Hvis pensionerede medlemmer fortsat vil benytte forbundets feriehuse samt
modtage brancheklubbens blad, betaler afdelingen eller lokalklubben kontingent for
disse medlemmer.
Der kan aftales et samlet kontingent for medlemmer af Postpensionisternes
Landsforening, som tidligere har været medlemmer af 3F. Kontingentet giver ret til
modtagelse af 3F-Posts fagblad samt leje af sommerhuse på pensionistvilkår.
Kontingentet til brancheudvalget bruges primært til udgivelse af et fagblad for 3FPost, udgifter i forbindelse med feriehusene samt til at afholde eventuelle udgifter
forbundet med arbejdet i de af bestyrelsen nedsatte udvalg, både internt og eksternt
i Post Danmarks regi.

§7
Ophør
Brancheudvalget kan nedlægges, såfremt 2/3 af de fremmødte på årsmødet
indstiller det til 3F’s Industrigruppe.
Ved vedtaget opløsning overgår eventuelle midler til Ferieforeningen 3F-Post.

§7
Juridisk grundlag
Brancheudvalgets vedtægter og virke er underkastet 3F’s love og vedtægter. Skulle
brancheudvalgets vedtægter på noget tidspunkt være i strid med 3F’s love, er
sidstnævnte gældende.
Således vedtaget på Industrigruppens bestyrelsesmøde d. 9. oktober 2019

Print Friendly, PDF & Email